A cégvezető ellenségei

Kategória: Középvállalkozásoknak | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Ez az a kérdés, amire sokan sokféleképpen válaszolnak: az adóhatóság, a rossz vevők, a rossz tulajdonostárs, az időgazdálkodás, az alkalmazottak…. Mindegyik igaz, és egyik sem. Elárulom, hogy az igazi választ ne ezek között keresd, hanem a cikk legvégén. De nézzük meg az előbb felsoroltakat egyenként!

A cégvezető ellenségei

Az adóhatóság

Van egy könyv, amely a világ összes különleges alakulatának a „bibliája”, ebből tanult meg életben maradni Bear Grylls is. Az a címe, hogy „A dzsungel semleges”. Egy angol katonatiszt írta, aki a második világháborúban két évet élt ellenséges japán megszállás alatt lévő területen, mélyen bent az őserdőben. A könyv lényege az, hogy vagy a dzsungel szabályai szerint játszol, és akkor jó lesz neked, vagy nem, és akkor rossz lesz neked. És a dzsungelnek mindegy, hogy te a győztes, vagy a vesztes oldalhoz tartozol. Ez a megállapítás szinte mindenre igaz, az üzleti világ vastörvényeire is. Ha a szabályok szerint csinálod a dolgod, akkor jó lesz. Fogd fel úgy, hogy az adóhatóság egy szükséges velejárója az üzletnek. Ez nem azt jelenti, hogy engedd, hogy birkaként vigyenek a vágóhídra, hogy valami mondvacsinált dologgal tönkretegyék a cégedet! Bízz a legjobban, készülj a legrosszabbra! Az adóhatóság is szabályok, törvények szerint működik. Ismerek olyan szakembert, aki a különböző ellenőrzésformákra, az ellenőrök kérdéseire, a megfelelő dokumentációk meglétére készít fel. Hiszen ez is olyan, mint bármi más: ha felkészült vagy a témában, kevesebb meglepetés ér.

 

A rossz vevők

Rájuk nehezen lehet felkészülni. Mindig van egy modortalan, goromba alak, aki azt tűzte ki aznapi célul, hogy téged kibillentsen a nyugalmi helyzetedből. Általában az a trükkjük, hogy náluk van a pénztárca, és ezt szeretik is éreztetni veled. Mint például egy nagy cég beszerzője, ahogy egy történetben hallottam elmúlt héten az egyik cégvezető ügyfelemtől. Fél órát késett az előre megbeszélt találkozóról, és az egész tárgyalás alatt flegma, arrogáns volt, és végig azt éreztette, és ki is mondta, hogy őt az ajánlat, termék nem érdekli. Minden elismerésem a vállalkozó fiatalemberé, mert nem vágta rá az ajtót, hanem egyenletes hangnemben, nyugodtan beszélt vele, és türelmesen kivárta a megbeszélés végét. Amikor elköszönt a beszerzőtől, az elnézést kért tőle a hangnemért, és elpanaszolta a rossz kedvének okát, sőt, még rendelt is tőle, alku nélkül! Ahogy a mondás tartja: a sz..r is lefele folyik, egy vállalati hierarchiában, ha nincs erősen megtiltva, mindenki az alatta levő beosztottaknak igyekszik továbbadni az őt felülről érő konfliktusokat, atrocitásokat. Beosztottak hiányában bárkinek, akiről úgy érzi, a ranglétrán „alatta helyezkedik el” (takarítók, recepciósok, alvállalkozók, stb..). Ha nem tudsz higgadt maradni, vagy jó kérdésekkel feloldani a feszültséget, vagy elterelni a figyelmét, akkor neki se indulj értékesíteni!

 

A rossz tulajdonostárs

Úgy érdemes tulajdonostársat választani, hogy olyan dolgot tudjon, amit te nem, vagy olyan dolgot is megcsináljon, amit te már nem akarsz. Ha eszerint választottál, még akkor is ezer veszély leselkedik az üzleti társulásokra, együttműködésekre. Az egyik legjellemzőbb, hogy aki a pénzt adja, jelentős beleszólást is akar a cég életébe, még ha aktívan nem is vesz részt a mindennapi munkában. A kisebbségi tulajdonos kénytelen ezt megadni, hiszen a befektető szent és sérthetetlen! A saját munkáját viszont nem tekinti befektetett értéknek, belenyugszik, hogy amíg nem megy jól a cégnek, addig nem annyi fizetést kap, mint amennyit a munkája, vagy a beosztása jelentene. És amikor pénz áll a cégbe, a befektető az, aki először igyekszik a berakott pénzét minél hamarabb kiszedni. Ez a gondolatmenet egy helyen hibás: a cégben végzett munka ugyanolyan értékes, mint a pénzeszközök. Ha valaki nem tud piaci bért kivenni a cégéből, akkor a piaci és a valódi munkabére közti összeget neki is hozzá kell írni az általa befektetett tőke értékéhez.

És még egy fontos dolog: minden megállapodást le kell írni. A szó elszáll, és vele a barátság is, legyen az bármilyen régi (láttam már gyerekkori barátságokat felbomlani közös vállalkozás miatt). Célszerű valamilyen jogi formát is adni a dolognak, ügyvéd, vagy közjegyző személyében. Legyen leírva, hogy ki mit tesz a cégbe (pénzt, munkát), és hogy osztoznak a keletkező nyereségen, és a tulajdonrészeken. Külföldön bevett gyakorlat (itthon sajnos a cégjog, és az egész jogrendszer bizonytalansága és gyengesége miatt lehetetlen), de a kockázati tőkebefektetők is max. a cég 40%-át vásárolhatják meg, pont azért, hogy az eredeti tulajdonos/októl a szakmai munkában, és a céges kérdésekben ne lehessen elvenni a döntést.

 

A rossz időgazdálkodás

A cégvezető ellenségei

Biztos gyakran hallottad már, hogy nincs időm, el vagyok havazva, nem tudtam vele még foglalkozni…. Ezek arra utalnak, hogy az illető vagy túlvállalta magát, vagy egyszerűen nincs olyan prioritási listája, ami alapján könnyen dönt, hogy mi a fontos, melyik feladatot kell először elvégeznie.

Másik időgazdálkodási hiba a delegálás (munka kiadása másnak) hiánya. Inkább megcsinálom én, mert az fele annyi idő, mintha elmagyaráznám neki… Ismerős szavak, Hallottad mostanában is valakitől? Vagy nem jól adom ki a feladatokat, vagy nem megfelelően ellenőrzöm le az elkészültét, vagy egyszerűen csak olyan feladatot osztok le egy kollégának, amit magam sem szívesen csinálok meg. Neki mennyi kedve lesz hozzá vajon?

 

A rossz alkalmazottak

A múltkoriban tartottam egy egész napos műhelymunkát, amelynek a megfelelő személyzet kiválasztása, interjúztatása, beillesztése volt a témája. Ott mondta valaki, hogy az alkalmazott az egy fizetett ellenség. Hoppá! Ha te így gondolod, akkor így is lesz! Már több szakcikkben leírtam, hogy miket érdemes figyelembe venni egy értékesítő kiválasztásakor, ezek az alapelvek igazak bármely pozíciónál. Meg kell, hogy legyenek a pontos folyamatok (ezekből tudod kiszedegetni például a munkakör által végzett tevékenységeket..), legyen meg az, hogy milyen személyiségtípusú legyen az illető, milyen tapasztalatokkal, tulajdonságokkal kell, hogy rendelkezzen. Többkörös interjúk, spéci kérdések, stb…. és ha sikerül is kiválasztani a tökéletes, hatékony munkatársat, még korántsem biztos, hogy évekig marad a cégednél. Ma már bármikor jöhet egy új élethelyzet (külföldön kap munkát, a párjának 200 km-el arrébb ajánlottak egy jó lehetőséget, vagy hirtelen vállalkozni kezd, stb..), ami felborítja a megszokott életünket. Mindig felkészültnek kell lennünk arra, hogy akár a legjobb, és legrégebb óta nálunk levő alkalmazottat is el tudjuk engedni. És aztán felvenni egy még jobbat J

 

És most jön az igért tutiság: van egy nagyon fontos tézis, amit a cégvezetők rendre elfelejtenek: az, hogy a cég mindig pontosan olyan, mint a vezetője. Ha a cégben változásokat szeretnénk, első körben nekünk kell változnunk.

A fenti gondolatot egy nagy pénzügyi cég vezetőjétől hallottam először, aki a pénzpiaci szabályok változásakor nem őrült módon rohant a változások után, hátha fel tudnak csippenteni egy-két morzsát, hanem komoly terveket kovácsolt arra, hogyan fogja a cégét megváltoztatni, új irányba kormányozni. Első feladatként pedig önmaga megváltoztatására törekedett. Érdekes, nem?

Az addigi hedonista életmódját igyekezett megváltoztatni, táplálkozási szakemberrel konzultált, és ami igazán becsülendő: személyi edzőt fogadott, és heti több alkalommal eljár konditerembe.

Hiszen csak így érhet el változásokat, ha a kollégái azt látják, hogy ő is képes, és hajlandó változni. A változás itt konkrét, de sokszor nézőpontváltozás/változtatás az, amire igazán szüksége van egy cégvezetőnek. Hogy a probléma mellett kitekintve ismét lássa a célt!

Az egyik következő cikkemben erre is nézünk megoldásokat.

Vissza

Címkék : cégvezető, középvállalkozás, vállalat

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Palánkai Gábor

15 éve vezetek sikeres cégeket. Voltam már sportszer üzletlánc vezetője, 160 férőhelyes étterem vezetője, logisztikai cég vezetője és felépítettem két kirobbanó sikerű autószalont is. Ez idő alatt kialakítottam egy bizonyítottan működő cégvezetési módszertant, ami minden iparágban, minden cégnél bevált.

Kapcsolódó cikkeink:

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.