Miért ökörség SMART célokat kitűzni?

Kategória: Középvállalkozásoknak | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Miért ökörség SMART célokat kitűznünk, avagy hogyan ne engedd, hogy megmondják, mit, hogyan csinálj…?

Többször találkoztam már eddig ezzel a módszerrel, és mindig kirázott tőle a hideg. Legjobban akkor, mikor évekkel ezelőtt egy mentorprogram mentoraként vettem részt egy konferencián, és egy korábban sikeres  tévés személyiség tartott előadást. Ő amúgy furcsa utat választott: valamiért nem televíziós iskolát indított, amikor befejezte a karrierjét, hanem azt vette a fejébe, hogy vállalkozókat képez (?), néhány előadóval, trénerrel.  Előadásában arra biztatta az ott levő fiatalokat, hogy itt ez a szuper módszertan, és ne habozzanak használni életcéljaik megvalósításához, mert milyen jó, és hát nem véletlen, hogy a (külföldi) szakirodalomban is ezt istenítik.

Miért ökörség SMART célokat kitűzni?

Nem tehetek róla, de herótom van a hiteltelen megmondóemberekből. Azok, akik soha nem csinálták azt, amire másokat biztatnak, tanácsolnak, ráadásul pénzért. És ha nem jön be a tuti tanács, akkor megvonják a vállukat: biztos benned van a hiba, mert külföldön ez működik….Hiszen tapasztalat hiányában nem tudják, hogy Magyarországon nem azok, és nem úgy működnek a dolgok, mint külföldön. Ennek hiányában pont olyanok, mint a bikaviadal nézői, akik nagyon jó tanácsokkal látják el a viadort, de ők maguk sosem merészkednének le az arénába. Erről egy másik cikkemben olvashatsz.

Amikor a volt tévés személyiségtől hallottam megint a SMART-ot, több rosszul és rossz szerzővel idézett üzleti mondás társaságában, akkor már túl voltam jónéhány célkitűző tréningen, könyvön, módszertanon, és ez is egy volt köztük. Egy egész napon keresztül ezt fejtegette egy nagyon okos, ellenben vállalkozásban/üzleti életben full tapasztalatalan ember, hogy a vállalkozóknak meg kell találniuk az életcéljukat, és mennyire könnyű lesz, ha a SMART módszert használják. Már akkor úgy éreztem, hogy ez zsákutca. Hogy miért?

Maga a módszertan arról szól, hogy tűzz ki magad elé célokat. A SMART egy rövidítés, ami a Specific (Konkrét), Measurable (Mérhető), Achievable (Elérhető), Relevant (Releváns), Time-boxed (Időben korlátozott) kezdőbetűiből áll össze.

Egy szóval van bajom, az pedig az Achievable (Elérhető). Ez azt jelenti, hogy ne tűzz magad elé, csak elérhető célokat. Értem én, hogy nem szeretjük a kudarcélményeket, meg jó, ha sikerek kísérik a céljainkat, blablabla… Egy alapvető problémát látok én ebben: ha valami elérhető, akkor a komfortzónán belül van. Azt pedig nagyon régóta tudom, hogy a fejlődés a komfortzóna határain kívül található. És azt is, hogy ezen célok eléréséhez igen is kellenek a zsákutcának látszó holtpontok, amikor csak az a tudat visz tovább, hogy csakazértismegcsinálommertmegmutatomavilágnak….

És könyörgöm, ne életcélok eléréséhez ajánljuk/használjuk ezt a módszertant, mert arra alkalmatlan. Ki akar elérhető életcélt, amiért nem kell nagyon küzdeni? Lehet, hogy velem van a baj, bár mondjuk kevés olyan emberrel találkoztam, aki a vállalkozói létre adta a fejét, és megalkudott a középszerrel.

Nagyon fontos hozzátennem, hogy azért nem teljesen kell kidobni a SMART-ot. Egyszerű célok kitűzésére talán használható, bár nekem, ha nem volt motiváció a cél elérésében, bármennyire is elérhető volt, nem foglalkoztam vele. És ez a legfontosabb: a miértek megtalálása. Mert ha az megvan, akkor önmotivált vagy, nem függsz sem másoktól, sem különböző „jól bevált” módszerektől.

Vissza

Címkék : üzleti modell, üzlet, cél, célok, stratégia, tervezés, tanács, középvállalkozás, vállalkozás

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Palánkai Gábor

15 éve vezetek sikeres cégeket. Voltam már sportszer üzletlánc vezetője, 160 férőhelyes étterem vezetője, logisztikai cég vezetője és felépítettem két kirobbanó sikerű autószalont is. Ez idő alatt kialakítottam egy bizonyítottan működő cégvezetési módszertant, ami minden iparágban, minden cégnél bevált.

Kapcsolódó cikkeink:

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.